מי צריך הוראה מתקנת ואיך לבחור את הקורס הנכון

ילדים המתקשים בלימודים מופנים לרוב להוראה מתקנת, ובהגדרתה הנוספת, הוראה מותאמת. מותאמת משום שהיא לוקחת בחשבון את הקשיים שהילד נתקל בהם ואת צרכיו הלימודיים השונים, ומתאימה לו תוכנית לימודים ייחודית. מי צריך הוראה מתקנת? אתם מוזמנים לקרוא על כך כעת.

מהי הוראה מותאמת?

הוראה מתקנת היא שיטת הוראה המותאמת ללומד ולרמה שלו ונעשית באופן אישי, כלומר, מורה ותלמיד. מורה להוראה מתקנת משתמש במספר אסטרטגיות למידה המותאמות לתלמיד ומכוונות לפיתוח מיומנויות למידה שונות.
כך, לדוגמא, ילמד התלמיד כיצד לארגן לעצמו את חומרי הלימוד ואיך לעבד חומר ולזכור אותו לטווח ארוך. את הלימוד משלבים בטכניקות שונות אשר אמורות ליצור עניין אצל הילד, כגון תוכנות מחשב ומשחקים או כל שיטה המיועדת למשוך אותו ללמידה אפקטיבית.

מי צריך הוראה מתקנת

מי צריך הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת יכולה להועיל לילדים, בני נוער ומבוגרים רבים. הגישה מתאימה בעיקר למי שסובלים מהפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, הפרעות על הקשת האוטיסטית ועוד.
הדרך הטובה ביותר לדעת מי צריך הוראה מתקנת היא באמצעות אבחון דידקטי מקיף המאפשר להבין לעומק עם אילו קשיים מתמודד הילד, מה החוזקות הייחודיות שלו ואילו אתגרים עומדים בפניו.


עד אז אפשר להשתמש בכמה סימנים שיכולים להוות אינדיקציה לכך שכדאי להפנות את הילד להוראה מתקנת:

  • הילד מאוד איטי ולוקח לו הרבה זמן לסיים את שיעורי הבית.
  • הילד נראה במצוקה כשהוא לומד ואינו נהנה כלל מתהליך הלמידה כבר מגיל צעיר.
  • הוא מסרב לקרוא לבד, גם כאשר הוא כבר אמור לדעת לעשות זאת.
  • מגלה חוסר סבלנות בכל מה שקשור ללימודים.
  • מתוסכל מהלימודים.


כל אחד מהסימנים הללו יכול להצביע על הצורך בהוראה מתקנת. כאשר שואלים מי צריך הוראה מתקנת כדאי לזכור כי קשיים לימודיים פוגעים באופן משמעותי בדימוי העצמי לטווח ארוך. ככל שתופסים זאת בזמן, כך ניתן להעניק לילד את הכלים המתאימים כדי שיוכל לתפקד כשאר הילדים בכיתתו.

קורסים בהוראה מתקנת

הוראה מתקנת מכוונת ישירות לצרכיו הייחודים של תלמיד המתקשה בלימודיו ונדרש לסיוע כדי לצמצם פערים. בשל פערים אלו הוא אינו מממש את הפוטנציאל הלימודי שלו ואינו עומד בציפיות הפדגוגיות בבית הספר בו הוא לומד.
לימודי הוראה מתקנת מיועדים לבוגרי תואר ראשון בחינוך או בחינוך מיוחד כדי שיוכלו לשפר את תהליכי הלמידה של תלמידים בעלי קשיים ולקויות למידה.
כדי לדעת מי צריך הוראה מתקנת נלמדות במסגרת קורסים להוראה מתקנת גם שיטות אבחון שונות.
איפה לומדים הוראה מתקנת? הוראה מתקנת לומדים במכללות למקצועות החינוך ברחבי הארץ, וביחידות ללימודי חוץ באוניברסיטאות השונות.

מה לומדים?

כאמור, הוראה מתקנת הם לימודי השלמה המיועדים לעובדי הוראה אשר מעוניינים להרחיב את היקף היריעה של עיסוקיהם והתמחותם. במסגרת הקורס לומדים לאתר את צרכיו של הילד ובמקביל ניתנים כלים יישומיים לפתרון הבעיות עימן הוא נתקל.
הלימודים מקנים ידע רב בתחום העיוני והמעשי של המקצוע. במסגרתם מקבלים שיטות, כלים וגישות להתערבות אפקטיבית בתהליכי הלמידה של תלמידים עם לקויות למידה. תוכניות הלמידה מאפשרות למורים להוראה מתקנת לספק מענה לתלמידים באופן פרטי, כיתתי וקבוצתי.
במהלך הלימודים רוכשים ידע על-פיו לומדים להכיר את סוגי הלקויות השונים ואילו דרכים קיימות כדי לסייע לתלמידים לממש את הפוטנציאל שלהם ולקדם אותם בחומר.
תוכנית הלימודים להוראה מתקנת משתנה בין מוסדות הלימוד השונים אך באופן כללי ניתן לומר כי כולן עוסקות במיפוי הקשיים והתאמתה של תוכנית עבודה להתמודדות עם אותם קשיים.

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

בעידן המודרני, אתגרי הלמידה מגוונים ורבים, ותלמידים רבים נתקלים בקשיים

קרא עוד »

אבחון פסיכודידקטי מהווה את השלב הראשוני בתהליך איתור והבנת הקשיים

קרא עוד »
קושי בלימודים

בעידן המודרני, אחד האתגרים המרכזיים שמעמידה החברה המודרנית בפני האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן