כלים ואסטרטגיות בהוראה מתקנת

רובנו למדנו בכיתה "פרונטלית" סטנדרטית, עם עשרות תלמידים היושבים במקומותיהם ומאזינים למורה המלמד את החומר לשיעור. סביר להניח שכולנו גם נתקלנו לאורך השנים בלא מעט תלמידים שלמדו איתנו בכיתה ושהתקשו מאוד לקלוט כך את חומר הלימוד ולעמוד במטלות השיעור.

מאחר ששיטת ההוראה הסטנדרטית איננה מאפשרת מתן מענה ייחודי לכל תלמיד, ובעיקר מאחר שהשיטות המסורתיות אינן נותנות מענה לתלמידים מעין אלו, נוצר תחום ההוראה המתקנת. 

מה זו הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת – הגישה הבסיסית 

הוראה מתקנת היא גישה חינוכית שפותחה בעיקר לצרכי טיפול באוכלוסיות בעלות קשיי למידה, שפה או קשב וריכוז אבל מטבע הדברים איננה יעילה אך ורק עבורם. הגישה מתבססת על העובדה שאת רוב הרגלי הלימוד שלנו, כמו גם את היחס העקרוני שלנו כלפי פעולת הלימוד, אנחנו מעצבים כאשר אנחנו בגילאים צעירים יחסית.

כדי לפתור את הבעיה ההוראה המתקנת מבקשת להתאים את פעולת הלימוד לאופיו של כל תלמיד ותלמיד ולתקן את הרגליו כך שבעתיד ייקל עליו ללמוד לבדו. 

בין הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה

למרות העובדה שהוראה מתקנת מיועדת לילדים בגילאים קטנים יחסית (לרוב בגילאי בית הספר היסודי), גם תלמידים בגילאים מבוגרים יותר יכולים להשתמש בכלים השונים שפותחו בתחום.

ההבדל העיקרי הוא שבעוד ההוראה המתקנת מיועדת לשנות את עצם הגישה של הילד כלפי הלימוד, ככל שהילד מתבגר קשה יותר לשנות את תפיסתו אך עדיין ניתן ללמד אותו מגוון של כלים ואסטרטגיות למידה שיכולים להקל עליו את המאמץ. 

כלים ואסטרטגיות בהוראה מתקנת

העקרונות המנחים בהוראה מתקנת

ההוראה המתקנת מציעה מגוון של אסטרטגיות וכלים שהשימוש בהם נעשה בהתאמה אישית לילד אחד או לכל היותר קבוצת ילדים קטנה (עד 2-3 תלמידים). על המחנך לאבחן ולאפיין את התלמיד, לבנות עבורו תכנית עבודה שתותאם ליכולותיו, תחומי העניין שלו וכן הלאה, ולוודא שהתכנית אכן מסייעת לו.

חשוב להכיר שעיקרון המפתח בשימוש בכלל הכלים השונים הוא ההשתתפות הפעילה של התלמיד מה שמעודד את הזיכרון וההבנה בתחום הנלמד, בניגוד למצב ההאזנה הפאסיבית שאופייני לשיטת ההוראה המסורתית.

אילו אסטרטגיות למידה יש בהוראה מתקנת?

תגמול במקום עונש

כלי בסיסי וחשוב בהוראה מתקנת הוא העדפת תגמול וחיזוק חיובי (positive reinforcement) על פני ענישה ותגמול שלילי, העדפת שבח ההצלחה ומילות עידוד והימנעות מענישה או הערכת ציון נמוך במקרים של כישלון. המטרה של ההבדל העקרוני היא לקבע את חווית הלימוד עצמה כחוויה חיובית, בניגוד לחוויה השלילית והתסכול שמשותפים למרבית התלמידים המתקשים. 

התאמה סביבתית

הניסיון בתחום ההוראה המתקנת הצביע על כך שגירויים סביבתיים כגון רעש, ציורים וצבעים, סביבה עם אנשים שונים שבאים והולכים כולם מערימים קשיים על תלמידים שמלכתחילה מתקשים לעמוד במשימות הלימודים.

ההוראה המתקנת תשאף במקום זה להתאים את הסביבה באופן אישי לכל תלמיד כך שירגיש בנוח בזמן הלימוד מצד אחד, אך לא יסיח את דעתו בקלות מצד שני. 

כלים להטמעת יכולת, אוריינות וחשבון

ההוראה המתקנת עושה שימוש במגוון נרחב של אסטרטגיות כגון משחקים המשלבים בתוכם למידה, שימוש ב"טריקים" או בשיטות זיכרון שונות שמטרתן להפוך את חווית הלימוד למרגשת ומעניינת עבור התלמיד. כך לדוגמא תרגיל בלמידת קרוא וכתוב יכול להיות פתירת תשבץ או רביעיות ותרגיל בלימוד חשבון יכול להיות משחק מונופול או סולמות ונחשים. 

במכללת השכל ניתן למצוא מגוון קורסים בהוראה מתקנת במנעד רחב של תחומי הוראה שיעניקו לך את הכלים המקצועיים לשפר באופן דרסטי את איכות הלמידה בכיתה. 

לצפייה בכל הקורסים של הוראה מתקנת >>

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

בעידן המודרני, אתגרי הלמידה מגוונים ורבים, ותלמידים רבים נתקלים בקשיים

קרא עוד »

אבחון פסיכודידקטי מהווה את השלב הראשוני בתהליך איתור והבנת הקשיים

קרא עוד »
קושי בלימודים

בעידן המודרני, אחד האתגרים המרכזיים שמעמידה החברה המודרנית בפני האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן