הסביבה הלימודית תשפר את ביצועי התלמיד

עד לפני מספר שנים קל היה לראות איך תלמידים יושבים בבית הספר, לומדים, עושים שיעורי בית, שומעים ביקורות באסיפות הורים, משחקים בהפסקה ועוד. אבל כיום, נראה כי יכולתו של התלמיד להיות ממוקד בביצועים לימודיים פוחתת, ואת מקומה מחליפים אמצעי גירוי אחרים. 

זו לא רק בעיה של הדור החדש; זו בעיה שקיימת מאז ומעולם: הפער בין ביצועי התלמיד לבין התנאים שאמורים לאפשר לו את הביצועים. 

ממה מורכבת הסביבה הלימודית?

הסביבה הלימודית היא המרחב שבו התלמיד שוהה בזמן שהוא מפגין את כישורי הלמידה שלו. סביבה לימודית היא כינוי למקום שבו לומדים – אבל למרות שזה קורה בעיקר בבית הספר, היא לא מתרחשת רק שם; סביבה לימודית יכולה להיות בכל מקום בו התלמיד עובד על לימודיו: בבית הספר או בבית וכן במקומות נוספים.

בבית הספר

בבית הספר, הסביבה הלימודית מתמקדת בכיתת התלמיד על כל חלקיה- התלמידים השכנים לשולחן; צורת הכיסאות; מבנה הכיתה והקישוטים שבה; קיומם של חלונות והנוף שניבט מהם; כלי הכתיבה שבהם משתמש התלמיד; האווירה הלימודית בכיתה ובהקבצות השונות ועוד. גם היחס של צוות המורים ללימודים נלקח בחשבון בתוך "הסביבה הלימודית" של התלמיד ומשפיע עליה – לרעה או לטובה.

בבית

גם בבית יש סביבה לימודית, חשובה לא פחות מאשר בבית הספר. לפעמים הסביבה הלימודית מאירה פנים ומנגישה לתלמיד את יכולותיו הלימודיות; ולפעמים גם להפך. אם האזור שבו צריך התלמיד לבצע את שיעורי הבית שלו יהיה אזור רועש ומפריע, ויכלול הפרעות של כניסות לחדר, רעשים ומטרדים, אזי סביבת הלימוד הביתית לא תצליח למקסם את היכולות של התלמיד.

הסביבה הלימודית תשפר את ביצועי התלמיד

ממה מושפעים ביצועי התלמיד?

ביצועי התלמיד, כלומר, איך התלמיד יצליח בפועל, מושפעת במידה רבה מהסביבה הלימודית. כדי להבין את העניין אפשר ללמוד ממקרים הפוכים: כפי שכדי להוציא הודאות או לחקור עבריינים מייצרים אווירה מסוימת, כך, בצורה הפוכה, לתלמיד: כדי להבטיח ביצועים טובים של התלמיד, יש לשפר את סביבת הלמידה. 

שיפור סביבת הלמידה יכול להיות ביצירת מרחב שקט לעבודה, במרחב הפרטי; או בהנעמת המרחב הכיתתי בסביבה הלימודית הכיתתית, באמצעות קישוטים, ריחות טובים, תפאורות וכן הלאה. ביצועי התלמיד מושפעים באופן ישיר מהסביבה הלימודית, כך שסביבה לימודית עוינת ומרחיקה תביא לביצועים חלשים, ואילו סביבה לימודית מחבקת ונעימה, תביא לכך שהתלמיד לא רק יוכל אלא גם ירצה לשפר את ביצועיו במסגרתה.

כיצד יכול המורה לסייע לתלמיד בשיפור הביצועים

כך בדיוק יכול המורה לסייע לתלמיד בשיפור הביצועים הלימודיים שלו: על ידי שיפור הסביבה הלימודית, ככל שניתן.

שיפור הסביבה הלימודית עשוי לכלול את הנגשת הכיתה והפיכתה לנעימה וצבעונית; והוא עשוי לכלול גם עבודה של התלמידים האחרים אודות היחס הרצוי ללימודים באופן כללי. אך המורה, או ההורה, יכולים לעזור בשיפור הסביבה הלימודית גם באמצעים אחרים:

התאמת הסביבה הלימודית

אם כן, הדרך הראשונה והישירה בה אפשר לשפר את ביצועי התלמיד היא באמצעות שינוי הסביבה הלימודית והפיכתה לנעימה ומזמינה. הדרך השניה לעשות זאת, היא באמצעות קורס הוראה מתקנת.

הוראה מתקנת

הוראה מתקנת זו שיטה שמטרתה לסייע לתלמידים להתמודד עם מורכבויות בלמידה. למשל, ההוראה המתקנת תבקש לסייע לאדם שמתקשה בקריאת טקסטים ארוכים, לפרק אותם כך שיצליח להשתלט על הקריאה שלהם.

התאמת סביבה לימודית לשיפור ביצועי התלמיד: מכללת השכל

במכללת השכל ישנה אפשרות של הוראה מתקנת לימודים חשובים שיכולים להעניק לתלמיד הזדמנות לשפר משמעותית את ההישגים שלו ולצבור ביטחון מעצמו ומהסביבה.

הלימודים מעניקים את הכלים הדרושים לעיצוב של סביבה לימודית מתאימה, כזו שתאפשר לתלמיד למקסם את הביצועים הלימודיים שלו בצורה המיטבית.

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

בעידן המודרני, אתגרי הלמידה מגוונים ורבים, ותלמידים רבים נתקלים בקשיים

קרא עוד »

אבחון פסיכודידקטי מהווה את השלב הראשוני בתהליך איתור והבנת הקשיים

קרא עוד »
קושי בלימודים

בעידן המודרני, אחד האתגרים המרכזיים שמעמידה החברה המודרנית בפני האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן