הוראה מתקנת – כיצד להבין את צרכי התלמיד?

משמעות המונח הוראה מתקנת היא תיקון שיטות הוראה שאינן מותאמות לילד. לאחרונה קיבל המושג שם נוסף, הוראה מותאמת, בשל קונוטציה לא חיובית במיוחד, של "תיקון הילד". אך הילד בסדר, פשוט שיטות הלמידה הקונבנציונאליות פחות מתאימות לו ולצרכיו. הוראה מתקנת עוסקת בהבנת צרכי הילד והתאמת תוכנית עבודה עבורו.

מהי הוראה מתקנת?

הוראה מתקנת היא כלי באמצעותו ניתן לטפל בבעיות הלמידה של הילד דרך שיטות לימוד המותאמות לצרכיו ולדרישות הלימוד.
הדגש הוא על מיומנויות כתיבה וקריאה, ביסוסן ותרגולן. שיפור המיומנויות הללו אפקטיבי בעיקר בגיל צעיר, לכן הוראה מתקנת מומלצת בעיקר לתלמידי בית ספר בכיתות א'-ה'.
תוכנית העבודה מותאמת כאמור לצרכי הילד אותם מגדירים לפי ממצאי האבחון הדידקטי ובהתאם להכרות עימו. תוכנית הלימודים נבנית בהתאמה לתוכנית הלימוד בבית הספר כדי שהתוצאות יבואו לידי ביטוי בהישגיו של התלמיד.
במקביל לחומרי הלימוד של בית הספר מתבצע חיזוק של תהליכי משנה שהם תוצר של קשיי הלמידה, כגון דימוי עצמי, מוטיבציה ללמידה ועוד.
עם התבגרותו של הילד, ובמקביל לתוכנית הלימודים בבית הספר, הדגש עובר להקניית אסטרטגיות ודפוסי למידה במטרה לסייע לתלמיד להתמודד עם העלייה במורכבות החומר וכדי שיוכל בהדרגה להגיע ללמידה עצמאית.

מהו אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי נועד לאבחן תפקודי למידה שונים. מפנים את הילד אליו עקב קשיים בפענוח קריאה טכנית, קשיים בכתיבה טכנית, קושי בהבנת הנקרא, התבטאות בכתב, הבעה בעל-פה וקשיי התארגנות.
באבחון דידקטי נעשה שימוש במגוון כלי אבחון כדי לבדוק את התשתית השפתית ואת המנגנונים המטה-קוגניטיביים אשר עומדים בבסיס הקריאה והכתיבה, השפה וכישורים קוגניטיביים שונים העומדים בבסיס הלמידה.

מנגנונים אלו כוללים:

  • תפקוד שפתי
  • תפיסה חזותית ושמיעתית
  • תפקוד קשב וריכוז
  • זיכרון חזותי ושמיעתי
  • פונקציות ניהוליות כגון כושר ארגון, תכנון, יכולת ללמוד מטעויות ובקרה עצמית.


בנוסף למנגנונים אלו נבדקות גם אסטרטגיות למידה בהן משתמש הילד. בהתאם לסיבת הפנייה וקשייו של הנבדק ניתן לבצע הערכה ספציפית של תפקוד בחשבון ואנגלית במסגרת האבחון הדידקטי.

קורסים בהוראה מתקנת

התמחות בהוראה מתקנת מיועדת לאנשי חינוך ומורים. תוכנית ההכשרה מתמקדת בהפרעות קשב וקשיי למידה וביצירת תוכנית למידה מותאמת לתלמידים עם מגוון צרכים ואפיונים.
איפה לומדים הוראה מתקנת? במכללות למקצועות החינוך ברחבי הארץ ובלימודי החוץ של האוניברסיטאות השונות.
המשתתפים בתוכנית הלימודים להוראה מתקנת ילמדו לזהות ולמפות קשיים בקריאה, כתיבה וחשבון וירכשו כלים כדי לתת מענה לקשיים אלו וכדי לבנות תוכנית לימודים מותאמת לפרופיל הלומד.


בין הנושאים הנלמדים בקורסים להוראה מתקנת ניתן לציין את הנושאים הבאים:

  • התפתחות תקינה ולקויה של מיומנויות קריאה וכתיבה.
  • אפיון ואיתור קשיים בתהליכי כתיבה, קריאה וחשבון.
  • הקניית אסטרטגיות וכלים להוראה מתקנת בכתיבה, קריאה וחשבון.
  • הכרות עם פרופילים שונים של לומדים.
  • בניית תוכנית לימודים בהתבסס על ממצאי אבחון דידקטי ובהתאם לפרופיל התלמיד.
  • הקניית אסטרטגיות להתייעלות תהליכי למידה.


בין השאר, במסגרת לימודי הוראה מתקנת לומדים סוגי לקויות, איתור דיסגרפיה, אבחון תלמידים, מוטוריקה, רכישת אסטרטגיות למידה, גישות טיפוליות להוראה וכיצד ליצור קשר אישי עם התלמיד.

בנוסף, נלמדת ההשפעה שיש ללקות הלמידה על תפקודו הרגשי, ההתנהגותי והקוגניטיבי של הילד, עושים הכרות עם דרכים להוראת הקריאה והכתיבה המקובלות כיום בארץ ועם עקרונות ההוראה המותאמת בכתיבה, קריאה וחשבון. נעשית למידה מעמיקה של מגוון שיטות למידה אפקטיביות, וניתנים כלים מעשיים ואסטרטגיות הוראה יעילות. משתתפי הקורסים מקבלים כלים מעשיים כדי לפתח חומרים לשימוש בהוראה מתקנת ולומדים כיצד מבחינים בין קשיי למידה ולקויות למידה.

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

בעידן המודרני, אתגרי הלמידה מגוונים ורבים, ותלמידים רבים נתקלים בקשיים

קרא עוד »

אבחון פסיכודידקטי מהווה את השלב הראשוני בתהליך איתור והבנת הקשיים

קרא עוד »
קושי בלימודים

בעידן המודרני, אחד האתגרים המרכזיים שמעמידה החברה המודרנית בפני האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן