הוראה מתקנת – איך מתקנים שגיאות כתיב?

אחד החלקים החשובים ביותר בכל קורס הוראה מתקנת יסודי קריאה הוא החלק של הוראה מתקנת – שגיאות כתיב. כמעט כל תלמיד ותלמידה במדינת ישראל יתמודדו בתחילת דרכם הלימודית עם שגיאות כתיב ברמות שונות, אך יש תלמידים שלא מצליחים להיפרד מהם גם לאורך תקופה ארוכה במיוחד. המצב הזה עלול לתסכל לא מעט תלמידים, וגם את ההורים והמורים שלהם, כך שחשוב לגשת ולטפל בנושא במהירות וברגישות. 

הוראה מתקנת שגיאות כתיב

במסגרת קורס הוראה מתקנת מקיף ואיכותי, תלמדו גם כלים חשובים של הוראה מתקנת לטיפול ולימוד נכון מטעויות של שגיאות כתיב. במקרים רבים, השגיאות נולדות מחוסר של תרגול או מחוסר היכרות עם השפה הכתובה. עם זאת, בשנים האחרונות, ועם העלייה במועדות לתלמידים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, הבינו כי יש צורך לפתח את טכניקות הלמידה והטיפול בשגיאות.

אז איך אפשר להתמודד עם שגיאות הכתיב?

מורים ומורות ברחבי העולם מפתחים בשנים האחרונות מגוון רחב של שיטות שעוזרים לתלמידים שלהם להתגבר על שגיאות הכתיב ולהמשיך בתהליך למידה רציף. עם זאת, ישנן עדיין שיטות שמלוות אותנו עד היום:

  • הפרדה בין השורש למילה עצמה – אחד הכלים החשובים ביותר של הוראה מתקנת לשגיאות כתיב היא השיטה הזו, שמאפשרת לתלמידים לזהות בעצמם את המקור שממנו מגיעה המילה ובכך לדעת כיצד לכתוב אותה. בשיטה זו, התלמיד או התלמידה מתבקשים לזהות מהו השורש שמרכיב את המילה שמולם. למשל, במילה ״שולטת״, השורש הוא ש.ל.ט. ברגע שהתלמיד/ה מזהה את השורש שממנו המילה צומחת, יהיה להם קל יותר לאיית אותה בצורה הנכונה. בנוסף, מדובר בכלי שהם יוכלו להשתמש בו בצורה עצמאית גם בשיעורים אחרים.
  • חלוקה לקבוצות קבועות: גם השיטה הזו מיועדת לתלמידים גדולים יותר, כאלו שכבר צברו ידע שפתי מסוים ומכירים מילים רבות. מורות בישראל גילו שישנן קבוצות גדולות של מילים אשר ניתן לשייך אותן לקבוציות שהילדים זוכרים. למשל, מילים ״רטובות״ לרוב ייכתבו עם האות ט׳ ולא עם ת׳: רטובה, ממטרה, רוטב וכדומה. האפשרויות לקבוצות הן כמעט בלתי מוגבלות, וניתן לייצר את הקבוצות גם יחד עם התלמידים. השתמשו בשיטת השמש והכינו יחד עם התלמידים מילים בעלות אותה אות מבלבלת השייכים לקבוצה מסוימת. כך, הם יוכלו להרגיש תחושת הצלחה ואתם תוכלו לסייע להם להבין כיצד מאייתים נכון מילים מבלבלות בשפה העברית. 

במידה ואתם מוכנים לצלול לעולם המרתק של הוראה מתקנת ושגיאות כתיב, הגעתם למקום הנכון. אצלנו ב״מכללת השכל – מהשכלה לעשייה״ תוכלו ללמוד כיצד להעניק לתלמידים שלכם את העזרה שהם באמת צריכים, תוך שילוב טכניקות למידה מתקדמות שילכו איתם עוד שנים רבות קדימה. במידה ויש לכם שאלות נוספות או שאתם כבר רוצים להירשם אל מחזור הלימודים הבא שלנו, אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר בטלפון: 08-8567474. 

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

בעידן המודרני, אתגרי הלמידה מגוונים ורבים, ותלמידים רבים נתקלים בקשיים

קרא עוד »

אבחון פסיכודידקטי מהווה את השלב הראשוני בתהליך איתור והבנת הקשיים

קרא עוד »
קושי בלימודים

בעידן המודרני, אחד האתגרים המרכזיים שמעמידה החברה המודרנית בפני האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן