הוראה מותאמת – קביעת יעדים אישיים לפי יכולת התלמיד

בשנים האחרונות חלו התפתחויות משמעותיות בתחום החינוך בקנה מידה ארצי ובינלאומי. אם בעבר חינוך היה נוקשה ולא לקח בחשבון את הצרכים השונים של תלמידים שונים, כיום ברור לכל העוסקים בתחום כי רק הוראה מותאמת יכולה לתת מענה לשוני ולהבדלים הבינאישיים בין ילדים ובני נוער.

הוראה מותאמת היא קביעת יעדים אישיים לפי יכולת התלמיד. במילים אחרות, מדובר בלימוד פרטני הקשוב לצרכיו הייחודיים של כל תלמיד, מכיר ביכולותיו ומגדיר מטרות לפיהן, במקום להחיל על כל התלמידים יעדים זהים שאינם לוקחים בחשבון את השוני הקיים ביניהם בצרכים, בנקודות החוזק והקושי, בקצב וביכולות. 

במכללת הַשְׂכֵּל – המכללה ללימודי תעודה ולפיתוח מקצועי, אנו מתמחים בפיתוח מקצועי לעובדי הוראה הכולל, בין היתר, לימודי הוראה מתקנת. שאלנו את מומחי המכללה מה כדאי לכם לדעת בנושא. לפניכם התשובות.

הוראה מותאמת

הוראה מותאמת – יש דבר כזה

אחד היתרונות העיקריים בתחום ההולך ומתפתח של הוראה מותאמת הוא שאם בעבר תלמיד שהתקשה נשאר מאחור, כיום ברור שצריך להתאים את שיטת הלימוד אליו לא פחות משעליו להתאים את עצמו לשיטת הלימוד. 

יתר על כן, תלמיד שמתקשה בתחום מסוים יכול להיות סיפור הצלחה פנומנלי בתחום אחר. יותר משמדובר על תלמידים חלשים או מתקשים מול חזקים ומצליחים, מדובר על הכרה בכך שלכולנו צרכים, העדפות, נטיות לימודיות, קצב ונקודות חוזק וחולשה שונות – ובכך שלמידה מיטבית תיקח זאת בחשבון במטרה לעזור לנו למצות את מרב הפוטנציאל הטמון בנו באופן מיטבי.

אסטרטגיות הוראה מתקנת הן הדרכים שבאמצעותן נגשר על הפער שבין תוואי וצורת הלמידה האישית של כל תלמיד לבין הדרישות הכלליות מדי המופנות לכלל התלמידים מבלי להבחין בשונות שביניהם. אסטרטגיות אלו יכללו קשב מוגבר לצרכי התלמיד וגיבוש מתווה המותאם באופן אישי לצרכיו, יכולותיו, שאיפותיו, נקודות החוזק והחולשה הלימודיות שלו וקצב הלמידה שלו, על מנת לאפשר לו להצליח במימוש מלא ככל הניתן של עצמיותו. 

 מהשכלה לעשייה

אחד מיסודות החזון המנחה אותנו במכללת הַשְׂכֵּל הוא הדגש על עשייה ותרומה מעשית לחברה ולחינוך. אנו לא מסתפקים בתיאוריות ובהנחלת ידע, אלא שואפים להכשיר את עובדי ההוראה הלומדים במסגרתנו לשיפור ממשי של החינוך בישראל.

לכן תחומי התמחותנו רובם ככולם נוגעים בקו התפר ובנקודת המפגש שבין התיאוריה למעשה: פיתוח מקצועי לעובדי הוראה, הכשרה מקצועית במנהל וחשבונאות, קורסים לגמול עובדי מדינה וגופים ציבוריים והכשרת סייעות בגיל הרך ובחינוך המיוחד.

לימודי הוראה מתקנת או הוראה מותאמת הם חלק משמעותי באוריינטציה החינוכית-חברתית שלנו. חשוב לנו שכל נשות ואנשי החינוך שלנו יהיו הטובות והטובים ביותר בתחומם, ויגלו תמיד קשב, רגישות ומקצועיות בבואם לתת מענה מותאם אישית לצרכיו הייחודיים של כל תלמיד.

מחויבות היא שם המשחק

יותר מכל דבר אחר, הערך המרכזי העומד לנגד עינינו הוא מחויבות בלתי מתפשרת לטובתו ולצרכיו האישיים של כל תלמיד ולמצב החינוך בישראל בכללותו. הוראה מותאמת המאפשרת קביעת יעדים אישיים לפי יכולות התלמיד היא אחת הדרכים העיקריות למימוש הערך הזה, ולכן אנו רואים בה שיטה לימודית וחינוכית עיקרית.

מי מאיתנו לא צפו בדרמות חינוך כגון "סיכון מחושב", "לאדוני באהבה" או "המאמן"? אחד הסיפורים המרגשים ביותר הוא זה של מורה שמצליח להגיע לתלמידיו ולחולל שינוי חיובי של ממש בחייהם. הלימודים אצלנו מיועדים לעזור גם לכם להפוך להיות מורות ומורים כאלו.

התקשרו אלינו לטלפון  08-856-7474 או כתבו לנו למייל:  [email protected]. נשמח לעמוד לשירותכם.

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

בעידן המודרני, אתגרי הלמידה מגוונים ורבים, ותלמידים רבים נתקלים בקשיים

קרא עוד »

אבחון פסיכודידקטי מהווה את השלב הראשוני בתהליך איתור והבנת הקשיים

קרא עוד »
קושי בלימודים

בעידן המודרני, אחד האתגרים המרכזיים שמעמידה החברה המודרנית בפני האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן