שיטות קריאה בהוראה מתקנת

אחד התחומים המרתקים ביותר בעבודה עם תלמידים בעלי קשיי למידה הוא שיטות קריאה בהוראה מתקנת. היכולת לעודד את התלמידים לאהוב את המילה הכתובה, להיות מסוגלים לקלוט ולנתח מידע חדש, לסגל חשיבה ביקורתית ולכתוב את שבמוחם ובליבם, היא מספקת ומרגשת. בכתבה הבאה נסביר מה הם כללי היסוד – החל מזיהוי הצורך ועד ליישום השיטות. 

מתי נזדקק לשיטות קריאה בהוראה מתקנת?

אם מתעוררים אצל התלמיד קשיים בקריאה, כתיבה וארגון מידע, יכול מאוד שכדאי להתחיל להשתמש בשיטות קריאה בהוראה מתקנת. קשיים אלה יכולים להתבטא באי דיוק בקריאה, קצב איטי מהמצופה ביחס לשאר שכבת הגיל, חוסר מוטיבציה בולט לקרוא ולכתוב, חוסר יכולת "למשוך" מידע מתוך טקסט כתוב, ועוד.

בנוסף, אם ידועה לנו לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז אצל התלמיד, פעמים רבות יהיה כדאי לתגבר אותו בתכנית למידה ייחודית ותרגילים מותאמים אישית. כשעוסקים בהוראה מתקנת, עדיף להקדים תרופה למכה מאשר מאשר לחכות שהקושי יתחיל לצוף אל פני השטח. 

מהן הסיבות לקשיים בקריאה?

הסיבות לקשיים בקריאה הן רבות ומגוונות: לקות למידה, היפראקטיביות, הפרעת קשב, קושי רגשי, מצב ייחודי כמו בעיות בבית או אי הסתגלות חברתית. הסיבות נעות על הקשת שבין התחום הקוגניטיבי, הרגשי והסביבתי, ולרוב יהיו שילוב בין שלושת אלה. 

קשה מאוד לאתר את המקור המדויק של הבעיה, וחשוב יותר להתמקד בלהעניק לתלמיד כלים להתמודדות ולעבודה נכונה – וזה בדיוק מה שאנחנו עוסקים בו בתחום של שיטות קריאה בהוראה מתקנת.

אילו שיטות עומדות לרשותנו על מנת לעודד קריאה וכתיבה?

התמודדות עם בעיות בתחום הקריאה והכתבה מחייבות שילוב של מתן כלים פרקטיים וגיוס מוטיבציה ורצון להצלחה. בצורה זו, יהיה לתלמיד קל יותר להתמיד בעבודה היום יומית וליצור תחושה של אחריות ומחוייבות כלפי התהליך האישי שלו.

שיטות קריאה

שיטות קריאה כוללות מגוון של תחומים שיש לפתח אצל התלמיד, ביניהם: סיכום, ארגון ועיבוד של מידע, מודעות פונולוגית, מיומנויות הקשבה, מיומנות אקדמית, ועוד. תכנית הלימודים הספציפית נקבעת לפי גילו, יכולותיו וצרכיו של כל תלמיד ותלמיד.

מוטיבציה ופיתוח חשיבה

כשמדובר בשיטות קריאה בהוראה מתקנת, המוטיבציה היא אחד הדברים החשובים ביותר. הקריאה היא לא רק מיומנות חשובה אלא דרך לרכוש מידע, ללמוד על העולם ולתקשר איתו – בעיקר בעידן החדש, המעודד אוטודידקטיות ויצירתיות. לכן, היכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולהתמודד עם אתגרים היא הכרחית.

באיזה גיל כדאי להתחיל להשתמש בשיטות קריאה בהוראה מתקנת?

בהוראה מתקנת, שיטות קריאה הן חשובות כבר מהצעדים הראשונים בעולם המילים. הקניית הרגלים נכונים יכולה לעזור לתלמידים להצליח בהמשך, ולעודד אותם לעצמאות לסקרנות.

החשיבות של תרגול יום יומי

תרגול יום יומי הוא חשוב במיוחד, שכן הוא יוצר הרגלי למידה בריאים. ניתן לעודד זאת דרך שימוש בשיטות הוראה מתקנת מודרניות ויצירתיות, אשר מותאמות לדור החדש ולמציאות המשתנה, וכן שילוב של תכנים אקטואליים ומעוררי מחשבה.

הוראה מתקנת במכללת השכל

אנחנו במכללת השכל מעניקים קורס הוראה מתקנת למורים פעילים במערכת החינוך, אשר מרחיבים באופן ניכר את ארגז הכלים ומעשירים את הידע. הקורסים נוגעים בשיטות קריאה בהוראה מתקנת כמו גם במגוון נושאים אחרים, ומועברים באופן פרונטלי או דיגיטלי – כל זאת כדי להתאים ללוח הזמנים של אנשים עובדים, שהזמן הוא מצרך יקר עבורם. לפרטים נוספים, אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו דרך האתר. נשמח לשוחח!

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

בעידן המודרני, אתגרי הלמידה מגוונים ורבים, ותלמידים רבים נתקלים בקשיים

קרא עוד »

אבחון פסיכודידקטי מהווה את השלב הראשוני בתהליך איתור והבנת הקשיים

קרא עוד »
קושי בלימודים

בעידן המודרני, אחד האתגרים המרכזיים שמעמידה החברה המודרנית בפני האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן