סימנים לבעיית קשב וריכוז אצל התלמידים

בעיית קשב וריכוז אצל ילדים היא מליקויי הילדות המקבלים תשומת לב רבה מאוד ממומחים, מחד, אך מייצרים בלבול וחוסר בהירות, מאידך. בשורות הבאות, ננסה לעשות סדר באשר לתופעה של בעיית קשב וריכוז, בעיה נפוצה בישראל, ובעולם המערבי בכלל. נדון בסימנים לבעיה שיסייעו לכם לאתר אותה בקרב ילדים, וכן באופן האבחון המקצועי של הבעיה, המתבצע על ידי אנשי חינוך ומטפלים, אשר עברו קורס אבחון דידקטי ייעודי ומקצועי שנועד להכשיר אותם לאבחן בעיית קשב וריכוז באופן מקצועי.

מהם הסימנים של הבעיה?

הסימנים המובהקים ביותר של בעיית קשב וריכוז אצל ילדים הוא חוסר יכולתם להתרכז במשימה שניתנה להם, להתמיד בה, ולהישאר ממוקדים בה. בנוסף קשה להם להיות מאורגנים. למשל, אם נתתם לילד לסדר את הסכו"ם במגירה, והוא אכן התחיל במשימה אך לפתע אתם מוצאים אותו עושה דבר אחר בתכלית, יתכן והוא חווה קושי להתרכז במשימה שניתנה לו, או להתמיד בה. בנוסף, אם עליכם ללמד אותו שוב ושוב להחזיר את המשחקים למקום, את המחברות לתיק ואת העיפרון לקלמר, אבל החדר שלו תמיד מבולגן, יתכן והוא חווה קשיים בארגון. הסימנים האלה עשויים להעיד על בעיה ראשונה במסגרת בעיות אלו, והיא חוסר קשב. 

הסימנים להיפראקטיביות, סוג נוסף של בעיית קשב וריכוז, הם פעולות מוטוריות מוגזמות. למשל, הילד תזזיתי ומתרוצץ ממקום למקום ברחבי הבית, גם ברגעים פחות "מתאימים". אם הילד חסר מנוחה, מה שמתבטא לפעמים בטפיחות של הידיים או הרגליים, או בדיבור רציף ובלתי פוסק מצדו, יתכן והוא היפראקטיבי. 

חלקה האחרון של בעיית קשב וריכוז היא האימפולסיביות, ניתן לזהותה על ידי ביצוע של פעולות ללא מחשבה מראש ובאופן חפוז, או רצון לתגמול מידי וחוסר יכולת לדחות סיפוקים. אם יותר מדי פעמים אתם נבהלים שהילד מתפרץ לכביש מבלי להסתכל אם באה מכונית, או אם הוא אינו מסוגל להתאפק מלעשות את מה ש"בא" לו, יתכן ואלו סממנים לאימפולסיביות.

סימנים נוספים לבעיית קשב וריכוז יכולים להתבטא בשכחה של דברים שצריך לעשות באופן קבוע, אובדן חפצים, אפילו יקרים לו ביותר, הסחות דעת, החלפת פעילות אחת באחרת באופן חד ומהיר, קושי בהתמצאות, חלימה בהקיץ, קושי להשלים משימות, פתיל קצר, דיבור בלתי פוסק, הצקה או הפרעה לילדים אחרים, תזוזה רבה של הגוף, סבלנות מועטה, דיבור שקשה להבינו וגם קושי בוויסות רגשי.

אולם, לא די שזיהינו התנהגויות שנדמה לכם שהן דומות להתנהגויות המתוארות לעיל. כדאי וחשוב שהילד יעבור אבחון ייעודי על מנת לבדוק אם הוא אכן סובל מבעיה זו.

כיצד ניתן לאבחן בעיית קשב וריכוז אצל ילדים?

האבחון מתבצע מגיל 4 בלבד, ואילו הגיל הממוצע לאבחון הבעיה אצל ילדים הוא בין הגילאים 8 ל-10. במסגרת תהליך האבחון מתבצעות הערכה קלינית לתסמינים, וכן מבדקים שונים ושאלוני הערכה עצמית. חלק עיקרי, משמעותי וחשוב באבחון כולל תחקור של התנהגותו של הילד על ידי שיח עם ההורים ואנשי החינוך המטפלים בו על מנת לאתר ולהבין את התסמינים שפורטו לעיל.

מי יכול לאבחן בעיית קשב וריכוז?

האבחון של בעיית קשב וריכוז יכול להתבצע אך ורק על ידי גורמים המוסמכים לכך, בעיקרם אנשי חינוך ומטפלים אשר עברו תוכנית להכשרת מאבחנים דידקטיים. משך זמן הקורס הוא שנה וחצי, וכדי להתקבל אליו המאבחנים לעתיד חייבים להיות בעלי תואר ראשון, לפחות, ותעודת הוראה.

אתם מטפלים או אנשי חינוך המעוניינים לשכלל את הכשרתם ולהרחיב את האופקים בקורס הכשרת מאבחנים דידקטיים? אנו מזמינים אתכם למכללת השכל, מכללה לעובדי הוראה, ללמוד באופן אפקטיבי ובאווירה אינטימית במסגרת של קורס תאורטי ומעשי גם יחד. הצוות המסור שלנו מחכה לכם, פנו אלינו!

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

בעידן המודרני, אתגרי הלמידה מגוונים ורבים, ותלמידים רבים נתקלים בקשיים

קרא עוד »

אבחון פסיכודידקטי מהווה את השלב הראשוני בתהליך איתור והבנת הקשיים

קרא עוד »
קושי בלימודים

בעידן המודרני, אחד האתגרים המרכזיים שמעמידה החברה המודרנית בפני האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן