אסטרטגיות הוראה מתקנת

ילדנו נחשפים בהדרגה אל עולם הלימודים החל מגיל גן חובה ולאורך כל שנות הלימודים בבית הספר ורוכשים כלים דידקטיים, כישורי קריאה ושפה וטכניקות למידה כל תלמיד בקצב שלו. ילדינו מפתחים אסטרטגיות זיכרון, התארגנות, השלמת משימות וכישורי הבעה בכתב ובעל פה. היכולת לפתח כישורים אלו ולטפל בליקויים הצפויים לאורך הדרך חשובה מאוד והדרך הטובה ביותר לטפל בליקויים אלו הם על ידי הוראה מתקנת. אז מהי הוראה מתקנת, מהי אסטרטגית הוראה מתקנת על כך נענה במאמר.

מהי הוראה מתקנת?

ההוראה המתקנת היא כלי המאפשרת לטפל בליקויי למידה על ידי שיטות לימוד שונות על ידי התאמתן באופן אישי לתלמיד, לצרכי הלימוד שלו וקשיו. כאשר מתייחסים למילה "מתקנת" הכוונה היא אך ורק להוראה וחלילה לא לתלמיד, השינוי המתבצע הוא בשיטת ההוראה כך שיתאים לסגנון הלמידה שלו. את בניית תכנית העבודה מבססים על אבחון דידקטי שנעשה, ובמידה ולא נעשה מבצעים מספר מפגשים להעריך את רמת התפקוד הלימודית שלו ביחס לגילו ולכיתה בה הוא לומד כך שניתן יהיה לזהות את מוקד הקושי של התלמיד ואת חוזקותיו.

אסטרטגיות הוראה מתקנת

במה ההוראה המתקנת מסייעת לתלמיד?

מטרת ההוראה המתקנת היא לאפשר לתלמיד לחזק את מיומנות הקריאה שלו, את מיומנות הכתיבה ולעתים גם את מיומנותו בחשבון. שיפור המיומנויות האלה יעילים בעיקר בטווח הגילאים הצעירים יותר  בבית הספר היסודי, בכיתות א'-ה'. מעבר לשיפור הלימדה ההוראה המתקנת מסייעת לתלמיד לפתח את תחושת המסוגלות שלו ואת חיזוק הדימוי העצמי ועוזר לו לפתח מוטיבציה ללמידה שתסייע לו גם במצבים בהם הוא חווה קושי לאורך הלימודים.

מהם אסטרטגיות ההוראה המתקנת?

העדפת התגמול על פני ענישה היא אחת האסטרטגיות המומלצות בשיטת הוראה מתקנת, יש לתת לתלמיד המתקשה מענה רגשי ולעודד אותו למוטיבציה ללמוד על אף הקשיים והפחד מכישלון. ניתן להשתמש בתמריצים המסמלים עבורו הצלחה ולהצמיד לפעולה מוצלחת שעשה ולא לתת לו להמתין זמן רב כדי לקבל את התגמול על מעשיו ופעולותיו. ברגע שמצמידים שכר להישגים התנהגות רצויה מחזקים את התכונות הרצויות ואת שיתוף הפעולה של התלמיד ומסייע לו להעריך כי הוא חווה יותר הצלחות מכשלונות.

התאמת הסביבה הלימודית

על מנת שהתהליך יצליח בצורה מקסימלית על סביבת העבודה של כל תלמיד להיות מותאמת באופן אישי, ממש כמו שיטת ההוראה. ההוראה המתקנת שואפת להכיר מספר רב של אסטרטגיות למידה המכוונות לפיתוח  מיומנות הלמידה והחשיבה בצורה יעילה לצד התאמה לתוכנית הלימודים המלמדת במוסד החינוכי. אנו למדים כי ישנה העדפה לשימוש בשיטות הוראה המייעלות את תהליך קידוד הזיכרון שנעשה על ידי ארגון החומר הנלמד, הפעלת רמות עיבוד גבוהות והישענות על קשר וחשיפה רב חושית אשר מעלים את הסיכוי לזכור את החומר הנלמד.

באילו עוד כלים עושה שימוש ההוראה המתקנת?

ההוראה המתקנת עושה שימוש גם במשחקים וחידות היכולים להשתלב בשלבי הלמידה כך שהוא יכול לשמש דרך מהנה המסייעת במוטיבציה לצורך יישום ותרגול החומר הנלמד. באופן זה המטרות הלימודיות מתאפשרות גם באופן עקיף ומאפשרת לתלמיד להשתחרר מתחושת האחריות לכישלון ולצבור יותר ויותר חוויות הצלחה.

אז היכן ניתן ללמוד קורסים בהוראה מתקנת?

במידה ואתם מעוניינים ללמוד קורס הוראה מתקנת, מכללת השכל אשר נוסדה בשנת 2014 מקיימת מבחר קורסים של הכשרה מקצועית ולימודי תעודה, ומציעה קורסי העשרה והשתלמויות במגוון תחומים בנושאים מגוונים היכולים להתאים למגוון אנשים בתחומי החינוך והטיפול, בחשבונאות, נדל"ן ומקצועות טכניים. הסטודנטים שיבחרו ללמוד במכללת השכל ייהנו מלימוד בקבוצות קטנות ויחס אישי מסגל המכללה והמרצים, עם סיום הלימודים המכללה מסיעת בליווי וסיוע השמה לעבודה  מתאימה.

שתפו:

דירוג:

/ 5.

מאמרים שעשויים לעניין אותך

בעידן המודרני, אתגרי הלמידה מגוונים ורבים, ותלמידים רבים נתקלים בקשיים

קרא עוד »

אבחון פסיכודידקטי מהווה את השלב הראשוני בתהליך איתור והבנת הקשיים

קרא עוד »
קושי בלימודים

בעידן המודרני, אחד האתגרים המרכזיים שמעמידה החברה המודרנית בפני האדם

קרא עוד »
דילוג לתוכן